Tvorba Hynka Bařáka se vyznačuje prolínáním realistických figurálních motivů a vrstvené barevné ornamentálnosti, kterou jsou formáty propojeny v kompaktně zpracovanou plochu. Ve svých pracích je velmi inspirován starověkem a středověkem, který má velký vliv na jeho tvorbu. Je to období, o které se aktivně zajímá, a provází ho prakticky od dětství. V obrazech se objevují hlavně motivy rytířské zbroje, středověké artefakty a motivy, které jsou zásadní a takové základní kameny jeho tvorby. Zbrojí je fascinován pro svou v pozdějším období středověku technickou dokonalost, zdobnost a majestátnost. Vlastně zbroj už neplnila jen funkci ochrannou, ale i reprezentativní, a můžeme ji považovat za samotné umělecké dílo, sochu. Vizuálně tedy čerpá převážně z historických inspirací, které se mimo jiné, v jeho pracích projevují ornamentálním, dramatickým rukopisem nebo historizujícími parafrázemi. V pozdějších dílech se už od realistických námětů částečně odklání a inklinuje převážně k uvolněnějším projevům specifickým výraznou lineární abstrakcí, kde se inspiroval varhanní hudbou, jakožto jeho dalším stěžejním tématem. Jeho tvorbu jednotí specifický vizuální jazyk zakládající se na strukturálních tazích štětcem, které do sebe prolnuté tvoří celistvou mozaiku.
Hynek Bařák volně experimentuje s různými technikami vrstvenými přes sebe. Nemůžeme opomenout jeho recyklování starších, nalezených nebo vyhozených obrazů. Zde pracuje formou koláže, recyklované práce jsou rozřezané na pásky, náhodně poskládané a přizpůsobené aktuálnímu rukopisu. Umělec se je tedy rozhodl zakomponovat do nových děl, které můžeme interpretovat časosběrně. Nové dílo tak nese známky minulosti, kdy umožnilo starým pracím dát „nový život“ a proniknout do současnosti. Tímto způsobem vzniká sediment různých interpretačních vrstev, které mluví jedna přes druhou. Vytváří tak proměnný, ale zároveň kompaktní celek, s nezaměnitelným vizuálním rukopisem.
Dlouhodobě se Hynek Bařák zabývá cyklicky úzkým okruhem témat, která jsou mezi sebou nějakým způsobem propojena a která skrze osobitý styl neustále upcykluje. V současné době autor zpracovává téma schopnosti zvířat se maskovat v přírodě tzv. kamufláže či mimiker. V na první pohled abstraktních obrazech se po pečlivějším zkoumání objevují různá stylizovaná zvířata, která autor záměrně ukrývá ve změti abstraktních lineárních tahů. I zde se mohou objevit fragmenty z dřívější tvorby, např. zbroje, varhanní píšťaly, zubů či run. Ve tvorbě autora je tedy vidět, že jeho zájmy se často nemění. Neustále se objevuje směs figurálních či zvířecích motivů, mystických, převážně severských artefaktů, znaků, písma, recyklativních tendencí, které v jeho vrstvené malbě přechází v obsedantní abstrakci.
Tamara Conde
Otázky:
1.Které umělce sledujete na Instagramu nebo jiných sociálních sítích?
Na Instagramu sleduji hlavně ty umělce, kteří jsou pro mě inspirativní, zaujme mě nějakým způsobem jejich tvorba, je třeba podobná a samozřejmě umělce přátele.
2.Jaká byla nejlepší výstava, co jste dosud viděl/a?
Asi nejlepší výstava, kterou jsem viděl, byla výstava H. R. Gigera v Národním technickém muzeu v Praze.
3.Kolik času trávíte ve svém ateliéru?
Pokud to práce a čas dovolí, tak se v ateliéru snažím trávit víkendy. V pracovním týdnu podle práce - jsem většinou mimo Brno.
4.Kdybyste si mohl/a vybrat jakéhokoli umělce/osobnost, s kým byste rád/a sdílel/a ateliér?
Ateliér již sdílím s Martinou Valchářovou a Tamarou Conde, dokázal bych ho také sdílet například s Filepem Kůrkou nebo Vojtou Kovaříkem, ale také někdy bývám rád v ateliéru sám.
5.Posloucháte při práci v ateliéru hudbu? Pokud ano, jaký styl hudby Vás inspiruje?
Ano poslouchám, hodně záleží, co zrovna maluji. Některá témata vycházela z metalu, hardcore nebo stoner, jiná z klasiky resp. varhanní hudby. Ale třeba jako pozadí poslouchám postrock nebo i chillgressive, ambient.
1990, Vsetín
Rybářská 125/13, Brno
2006 – 2010 SUPŠ Uherské Hradiště, ateliér Užitá malba
(Ak. Mal. Miroslav Malina)
2010 – 2012 SUPŠ Uherské Hradiště, ateliér Průmyslový design
(Ak. Soch. Vojtěch Anderle)
2012 – 2016 FaVU, VUT Brno, ateliér malířství III, bakalářské studium
(Prof. MgA. Petr Kvíčala)
2016 – 2018 FaVU, VUT Brno, ateliér malířství III, magisterské studium
(Prof. MgA. Petr Kvíčala)
2018 – 2021 VOŠ restaurátorská Brno, Obor konzervování a restaurování malby a dekorativních technik (Ak. Mal. Jan Knorr)
2015 – Three Years, výstava obrazů a kreseb, Klub Vesmír, Vsetín
2016 – Bottom Layers, výstava obrazů, Klub Duckbar, Brno
2017 – V kufru, výstava v rámci kulturní akce, Valaška, Valašské Klobouky
2017 – V kufru II, výstava v rámci kulturní open air akce, Tichov
2018 – Selection, výstava obrazů, Klub Duckbar, Brno
2018 – Layering, výstava obrazů, divadelní studio Paradox, Brno
2019 – Výstava obrazů, Café Andini, Brno
2019 – Armoring, výstava obrazů, galerie StartArt, Brno
2021 – Recyklace, výstava obrazů, Kafara, Brno
2023 – Recyklace Vol. II, výstava obrazů, Ponava, Brno
2006 – Kolektivní výstava absolventů, ZUŠ Karolinka
2010 – Výstava maturantů, Růžová galerie, Uherské Hradiště
2012 – Podchod pod hlavním nádražím, kolektivní výstava Brno×Barcelona,Galerie Myšina, Brno
2012 – Výstava S-Flux, Dům pánů z Kunštátu, výstavy ateliérů FaVU VUT, Brno
2013 – Kolektivní výstava Dva ptáci+ , divadlo Reduta, Brno
2013 – Workshop ateliéru s obyvateli Broumovska, Broumov
2013 – Kolektivní výstava fotografií a obrazů, Informační centrum Kohútka Nový Hrozenkov
2013 – Kolektivní výstava ateliéru Místo obrazu – Galerie Aula, Brno
2013 – Workshop Fakulty Architektury – Pavilon Nevidomých, Fakulta Architektury, Brno
2014 – Workshop se studenty Fakulty Architektury – Místo Setkávání, Broumov
2014 – Workshop malířských ateliérů – Práce, Banská Štiavnica
2014 – Kolektivní výstava – Galerie Aula, Brno
2015 – Výstava ateliéru AM3 – Malý formát – Městské divadlo, Brno
2015 – Kolektivní sidespecific výstava ateliérů POKOJE IV, Praha
2015 – Kolektivní výstava - ,, Galerie Miloše Zemana“, atelier Environmentu, FaVU, Brno
2016 – Výstava obrazů v rámci kulturní akce – Suchý dok, Vsetín
2016 – Attack Me! Bařák, Kůrka, společná výstava - Galerie Podlaha, Ostrava
2017 – Výstava obrazů v rámci kulturní akce, Klub Desert, Brno
2017 – Absinth, soutěžní, společná výstava, Klub Desert, Brno
2018 – Festival Nultá generace, Jihlava
2018 – Na viděnou!, výstava diplomantů 2018, Dům umění – Dům pánů z Kunštátu, Brno
2019 – 2020 – We Contemporary, Topičův salon, Praha, Spivakovska ART:EGO, Kyjev
2021 – Seriál Hlava Medúzy, obrazy zapůjčeny Českou Televizí k natáčení 1. dílu, Brno
2021 – Uměním za obnovu Bečvy, společná aukční výstava, galerie Prostor, Valašské Meziříčí
2021 – Valašská kooperace, Památník Antonína Strnadla, Nový Hrozenkov
2022 – Art Against War, společná výstava, Místogalerie - Dům skleněná louka, Brno
2022 – Aukce v rámci festivalu Open Studios ArtHub, Brno
archiv umělce