Umělec Ondřej Homola plynule přechází mezi jednotlivými médii – využívá velkoformátovou malbu, grafické techniky, kresbu, koláž i site-specific instalace. Jeho práce jsou často ironickým komentářem dnešního světa a otevřenou satirou pošetilosti lidského chování. V současné době se věnuje především tématu času, místa a zvuku.
K zájmu o umění a kulturu byl Ondřej Homola vedený od mládí. Ondřej prošel i řemeslným studiem v oboru kovář a zámečník. Po krátké pauze pokračoval ve studiu na FaVU v ateliéru grafiky, intermediální tvorby a malby.
Propustnost mezi jednotlivými médii se pro jeho tvorbu stala příznačná, stejně jako propojení volné tvorby s grafickým designem. Vytyčené téma obvykle zkoumá za pomoci kresby, malby i drobných objektů a audiovizuálních záznamů, jako tomu bylo v řadě projektů, které realizoval v rámci samostatných výstav nebo společně s umělkyní Katarínou Hládekovou. Výstavy Československý postkonceptualismus v galerii Kvalitář (2018) a Too Much, Too Soon v Galerii Kabinet T (2015) se zabývaly obecnou rolí umělce a jeho postavením v současném uměleckém provozu. Instalace Ondřeje Homoly obvykle fungují jako vizualizované úvahy, které vytváří na míru výstavnímu prostoru. Často vychází ze všeobecně známých popkulturních symbolů a čerpá z denních zpráv, starých knih i internetu.
Ve své tvorbě se kontinuálně věnuje vytváření kreseb a koláží. Drobný formát a papír mu dovoluje rychlou práci kdekoliv, a tak jeho pravidelné záznamy získávají téměř deníkový charakter. Dlouhodobě jej zajímá sledování jakési „pošetilosti lidstva“. Jeho kresby jsou často ironickým komentářem společenských fenoménů a patologického chování, jako tomu bylo na výstavě Pašerák v Galerii Jelení (2015), v cyklu Thug life (Život výtržníka, 2015) nebo kresbách a malbách Billa (2016) nebo Goldie (2016). Kontinuálně se zabývá internetem a jeho prostředím, ne však ve smyslu všeobecného nadšení z možností skládání obrazu ideálního paralelního světa nebo postinternetového umění. Jde mu spíše o sledování projevů frustrace a toho, co je člověk schopen vymyslet při používání internetu.
Zásadním zdrojem inspirace byla pro Ondřeje Homolu vždy hudba, kterou vnímá jako silný komunikační nástroj, se kterým dále pracuje a ve své tvorbě jej využívá. „Zpočátku jsem se zabýval obaly gramofonových desek a zajímalo mě, jak funguje a pokračuje grafika nebo vizualita samotné desky za hranicí obalu.“ Hudba se pro něj stává zdrojem k vizuálnímu přepisu i podnětem k zvědavosti, vnímavost a otevřenosti, které pro své dílo vnímá jako stěžejní předpoklad. Stejně tak důležité postavení má v jeho tvorbě grafický design, kdy zásadně nedělá rozdíl mezi volným a užitým uměním. Fascinuje jej estetika běžných věcí, které se často objevují v malbách, kresbách a kolážích v podobě náhodně seskupených symbolů, které společně vytváří široké pole možných interpretací. Tak tomu je i v cyklu koláží Motives of the Mysteries (2015). Jak sám autor uvádí: „Ideální divák mé práce je člověk s všeobecným přehledem, zájmem o svět, protože dokáže najít drobné významy, které zde kladu vedle sebe. Zároveň ho nenutím, aby si dílo jasně interpretoval.“
V současné době se Ondřej Homola věnuje úvahám o pohybu člověka v krajině. Ve spolupráci s umělcem Václavem Kočím vytvořili projekt pro společnost MND (Moravské naftové doly) na Hodonínsku. Využívá zde grafické techniky vrstvení barvy pomocí matrice vyrobené z opotřebovaných skateboardových koleček, ze kterých vytváří monochromní černobílé pásy. Zvrásněný hrubý povrch může budit dojem geologických vrstev půdy obnažené těžební krajiny. Jde o jemné apelativní sdělení s ekologickým podtextem. Zajímá ho samotná estetika otištěného povrchu a její smyslový dojem.
Ateliér Ondřeje Homoly se nachází v nejvyšším patře bývalé budovy FaVU na Rybářské ulici v Brně. Jedná se o jednu místnost s horním rozprostřeným světlem, které dominuje rozměrný stůl s grafikami, knihami, starým psacím strojem i pokojovými rostlinami. O stěny místnosti jsou opřené desky s grafikami a malby. Velkoformátové obrazy a objekty jsou pak uložené v druhém ateliéru několik kilometrů za Brnem. Vlastní ateliér je pro Ondřeje Homolu důležitý: „Je to nejpodstatnější věc v mém životě. Mám rád lidskou společnost, ale jsem rád, že mám ateliér sám pro sebe. Jsem oklopený štosy různých časopisů a knihy a ateliér slouží jako takový ostrov, kde mám svoji hudbu a knihy.“
Brněnskou výtvarnou scénu vnímá jako zajímavě diverzifikovanou. „Omezující je jen počet výstavních ploch, kterými když projedete, čekáte několik let na možnost další prezentace.“ Tento fakt se snažil aktivně měnit realizací jiných galerijních projektů v Brně a okolí. V roce 2015 spolu s Martinem Nytrou založili Solo Offspace na Körnerově ulici, pro který se inspirovali podobně fungujícími prostory v Nizozemí. „Solo Offspace je otevřená platforma pro současné umění, která podporuje DIY činnosti s uměním související. Pravidelně se zde konají výstavy a slouží jako zázemí pro řadu brněnských umělců.“
Ondřej Homola v současné době působí jako odborný asistentem v Ateliéru malby 2 na FaVU, který vede společně s Luďkem Rathouským.
Petra Lexová
Otázky:
1. Které umělce sledujete na Instagramu nebo jiných sociálních sítích?
David Shrigley, Arthur Jaffa, Bedwir Williams, Gilbert & George, Shabaka Hutchins a hodně dalších.
2. Jaká byla nejlepší výstava, co jste dosud viděl?
Výstav, které se mi líbily, byla celá řada, ale hodně mě zasáhla retrospektiva Josepha Beuyse v Kolíně nad Rýnem. Tehdy mě úplně uhranul pestrostí materiálů a jak s nimi pracuje. Jsou to věci, které pro mě otevírají spoustu myšlenek. Jeho dílo je pro mě neuvěřitelně živé. I myšlenka, že každý člověk se může podílet na umění.
3. Kolik času trávíte ve svém ateliéru?
Převážnou část mého dne. Buď něco kreslím, nebo něco stříhám nebo přemýšlím.
4. Kdybyste si mohl vybrat umělce/osobnost, s kým byste rád sdílel ateliér?
Asi v takové rozšafnosti a pompéznosti by mě bavil Picasso. Cením i to, že rád tvořil pouze v trenkách. Celkem rád bych bral i ateliér s Pollockem, ale ten furt hulil cigára, takže by se muselo neustále větrat. V českém prostředí pak určitě ateliér s Jiřím Kovandou.
5. Posloucháte při práci v ateliéru hudbu? Pokud ano, jaký styl hudby vás inspiruje?
Hudba je moje láska, a tak ji poslouchám téměř neustále. Hodně se mi líbí mixovat různé žánry dohromady a snažím se zde neomezovat. Líbí se mi ta tekutost a svoboda.
1984, Brno
Rybářská 125/13, Brno
2018– FaVU VUT, Brno, Ateliér grafického designu 2, vedoucí ateliéru: Mikuláš Macháček (doktorské studium)
2014–2015 FaVU VUT, Brno, Ateliér malby 2, vedoucí ateliéru: Luděk Rathouský (MgA.)
2012–2013 FaVU VUT, Brno, Ateliér Multimédia, vedoucí ateliéru: Petr Zubek (stáž)
2011 ERG – L'école de recherche graphique, Visual Communication dept., Brusel, Belgie (stáž)
2009–2011 FaVU VUT, Brno, Ateliér grafického designu 1, vedoucí ateliéru: Václav Houf (BcA.)
2018 Suckcess, Strom Art Gallery, Brno
2018 Československý postkonceptualismus (s Katarínou Hládekovou), Galerie Kvalitář, Praha
2018 Staré auto (s Katarínou Hládekovou), Entrance Gallery, Praha
2016 Harvest, Galerie Luxfer, Česká Skalice
2016 Zlato v hrdle, TIC – Galerie mladých, Brno
2016 EEE, Malá Nika, Galerie VŠUP, Praha
2016 Slepý mistr & Kulhavý mnich / Blind master & limping monk (s Jiřím Frantou), Fait Gallery, Brno
2016 Pašerák / Smuggler, Galerie Jelení, Praha
2016 Too Much, Too Soon (s Katarínou Hládekovou), Galerie Kabinet T, Zlín
2014 Interest, konText, Galerie TIC, Brno
2013 Aranž, Fait Gallery Preview, Brno
2020 Daň ze ztracené hodnoty (s Juliem Reichlem a Luďkem Rathouským), Galerie NoD, Praha
2019 Kolektiv W: Mimořádné vstupy IV, Pragovka Gallery, Praha
2018 N is for Nature, Forum Stadtpark, Graz, Rakousko
2018 Košické metro, zastávka Liptovský Mikuláš, Liptovský Mikuláš, Slovensko
2015 RESET, XI. Trienále malého objektu a kresby, Galéria Jozefa Kollára, Banská Štiavnica
2015 Jako Obraz, Galerie NoD, Praha
2015 Výběr ze sbírky, TIC – Galerie mladých, Brno
2015 Generation Smart, Galerie NTK, Praha
2015 Fragmenty množin, Fait Gallery, Brno
2015 Jak nic nechtít?, 4+4 dny v pohybu, Praha
2014 Darkroom, Fotograf Gallery, Praha
2014 Hypertext, Galerie Aula, Brno
2013 Princ, Kvalitář, Praha
2013 Red 8, Galerie VŠUP, Praha
2013 Pro mnohé uši, Fait Gallery, Brno
2013 Neu Now Art festival, Cultural centre Amsterdam, Amsterdam, Nizozemsko
2013 Pán Much, Richard Adam Gallery, Brno